Przejdź do treści
Strona główna » News » Krzywa zapamiętywania, a powtarzanie reklamy

Krzywa zapamiętywania, a powtarzanie reklamy

    Reklamodawcy, któremu zależy na jak najlepszym zapamiętaniu jego reklamy stosuje technikę tzw. powtarzania. Zgodnie z krzywą zapamiętywania, poziom, w którym najlepiej przyswajamy reklamę jest najwyższy na początku, a z czasem maleje. W związku z tym nową reklamę na początku kampanii powtarza się bardzo często dzięki czemu zostaje ona lepiej utrwalona w świadomości konsumenta. W miarę upływania czasu prezentowana jest coraz rzadziej ze względu na coraz niższą przyswajalność.

    Hasła reklamowe powinny być krótkie, chwytliwe tak, żeby łatwo było je zapamiętać. Kampanie reklamowe powtarza się w odstępach czasu dostosowanych do typu kampanii, inaczej będzie w przypadku kampanii skomasowanych, a inaczej w przypadku rozłożonych w dłuższym okresie czasu. Jednocześnie należy pamiętać o efekcie „bumerangu”, czyli nie można przesadzić ponieważ reklama zostanie automatycznie odrzucona przez odbiorcę.

    W celu lepszego zapamiętania reklamy stosuje się takie techniki jak: przekazy niedokończone czy powtarzanie numeru telefonu. Sposób w jaki informacja ma być przekazana jest z góry ustalony, zgodnie z regułą szeregu najlepiej zapamiętuje się początek oraz koniec szeregu elementów, a gorzej środek. Dlatego logo czy nazwa firmy umieszczana jest na początku materiałów reklamowych, a dane teleadresowe na końcu. Lepiej także się zapamiętuje materiał, który ma sens, znaczenie niż bezsensowny, taki jak przekaz błędny, lub którego sens trzeba odgadnąć samemu.

    Reklamy z czasem ulegają zapomnieniu, w związku z tym dokłada się wszelkich starań by nie były do siebie podobne. Im bardziej reklamy są do siebie zbliżone, tym większy jest efekt tzw. „nakładania” dlatego dba się o to by za każdym razem przekaz był unikalny, wyjątkowy. Do jednej z podstawowych zasad, która ma na celu zakodowanie w pamięci odbiorcy reklamy, należy zasada:

    • klient ma mówić „Mój produkt”
    • dyrektor działu obsługi klienta mówi „Mój klient”
    • dyrektor działu kreacji mówi: „Moja reklama”
    • specjalista planowania mówi: „Mój konsument”
    • wszyscy uczestnicy zdarzenia powinni mówić: „Moja marka”

    Ta marka w pewien sposób staje się własnością każdego. Do przywołania wspomnienia o niej ma posłużyć jakiś jeden, charakterystyczny element. Może to być logo, produkt, melodia,…